2025. január 21.
Rozsdaövezeti recycling Drezdában
Az üzemeltető tavaly adta át a drezdai Alberthafen új intermodális átrakóját, melynek kivitelezése a helyszíni újrahasznosítás szempontjából is tartogatott érdekességeket.
Drezda folyami kikötője nem csupán az Elba vízi útjának egyik fontos állomása, de közúti-vasúti árufuvarozás terén is jelentős kapocs a Csehország, Délkelet-Európa és Skandinávia közti útvonalon. Ezt jelzi az is, hogy az Alberthafenben évente nagyjából 25.000 félpótkocsit raknak vasúti kocsikra, hogy a Drezdáig közúton szállított árukat környezetbarát módon továbbítsák a kontinens északi régiói felé. A létesítményben kezelt konténerekkel együtt ez éves szinten mintegy 600.000 tonna átrakását jelenti.
Az utóbbi évtizedben azonban egyre szembeötlőbbé vált, hogy az átrakó kapacitása nem elegendő a megnövekedett igények kiszolgálásához, így a fejlesztés egyre sürgetőbbé vált. Ugyanakkor az is nyilvánvaló volt, hogy mindez csak a terület további bővítésével lehetséges.
Nagy múlt – nagy probléma
A drezdaival együtt összesen hét szászországi folyami kikötőt üzemeltető Sächsische Binnenhäfen Oberelbe GmbH végül 2023 novemberében tette le az új létesítmény alapkövét. A kivitelezésen túl egy-egy konténerrakodó és ROTRAC közúti-vasúti kétéltű tolatójármű beszerzését is magába foglaló projekt teljes költsége 5,7 millió euróra rúg, melynek több mint harmadát a német kormány fedezi.
Ahogy az a hasonló volumenű beruházásoknál lenni szokott, a drezdai kikötő bővítése se volt híján a kihívásoknak. Közülük talán a legnagyobb az alapozási munkákhoz fűződött, ugyanis fennállásának 130 éve alatt a kikötő egy sor átépítésen és átalakításon esett át, ráadásul itt-ott a történelem viharainak nyomát is magán viselte. Emiatt a talajban a már elbontott építmények maradványai és a korábbi infrastruktúra alapjai mellett többféle anyagmaradvány volt jelen, és a törmelékdarabok nagysága elérte a 25 centimétert.
Törés, osztályozás, keverés egy géppel
Több lehetőség mérlegelését követően a munkarésszel megbízott Heber Terramix vállalat a helyszíni talajkezelés mellett döntött, melyhez egy Wirtgen WRC 240i Rock Crusher típusú speciális recycling gépre támaszkodtak. A területen megtalálható anyagok újrahasznosításán túl e megoldás mellett szólt a viszonylag alacsony erőforrás-igény, illetve az anyagok el- és beszállításával kapcsolatban is jelentős megtakarítások voltak elérhetők. Számítások szerint a helyszíni talajkezeléssel több mint 1000 tehergépkocsi-fordulót sikerült megspórolni, ami pusztán üzemanyagköltség szempontjából is hatalmas előnyt jelentett.
A technológia a talaj felső 50 centiméterének feldolgozását tette lehetővé, mialatt a különleges gép nagyjából 8 métert tett meg percenként, vagyis teljesítménye megközelítette a 450 tonnát óránként. A módszer lényege, hogy egy munkamenetben teszi lehetővé a törést, osztályozást és keverést: a Wirtgen gépébe épített törőelemek végzik el a felszedett törmelékdarabok felaprózását, az osztályozásról pedig beépített rosták gondoskodnak.
Töredék idő alatt
A drezdai munka esetében az cél 0/32-es frakció előállítása volt. A recycling gép mögött így homogén keverék maradt, melyet egy dózerrel vettek kezelésbe, majd a stabilizáláshoz egy Mercedes-Benz alvázra épített Streumaster SW 16 MC típusú terítőgéppel juttatták ki a megfelelő minőségű hidraulikus kötőanyagot 80 kg/m² mennyiségben. A kötőanyag bedolgozását szintén a Wirtgen egyik modelljére, egy WR 250i típusú talajstabilizálóra bízták, ezt pedig már a tömörítés követhette két fázisban: előbb talajtömörítő majd simapalástú hengerrel.
Mint említettük, a helyszíni technológia költségek és erőforrásigényesség területén is jelentős előnyökkel szolgált, de az időmegtakarítás sem volt elhanyagolható: a kivitelező számításai szerint a hagyományos módszerekkel végzett talajcsere 8-14 hét alatt lett volna megvalósítható, míg a meglévő talaj újrahasznosítását a speciális gépekkel 2 héten belül sikerült megoldani. Ezt követően minden további nélkül kezdetét vehette az új átrakó burkolatának megépítése 18.000 négyzetméteren.
Duplázott kapacitással
Elkészültét követően az intermodális átrakó kapacitása megduplázódott, vagyis évente akár 50.000 félpótkocsi átrakása is lehetségessé vált, melynek érdekében a korábbi kétműszakos munkarend helyett immár három műszakban folyik a munka. Ez azt jelenti, hogy az Alberthafen az eddigi 10 helyett hetente 20 irányvonatot is fogadhat. A szerelvények a félpótkocsikal és konténerekkel hat óra alatt érnek Rostock kikötőjébe a behajózáshoz, vagyis ideális esetben a Csehországból és Lengyelországból származó áruk mindössze 16 óra alatt Dánia és Svédország déli régióiban lehetnek.
(Fotók: Wirtgen, Sächsische Binnenhäfen Oberelbe GmbH)