Rozsdaövezeti recycling Drezdában

Az üzemeltető tavaly adta át a drezdai Alberthafen új intermodális átrakóját, melynek kivitelezése a helyszíni újrahasznosítás szempontjából is tartogatott érdekességeket.

Drezda folyami kikötője nem csupán az Elba vízi útjának egyik fontos állomása, de közúti-vasúti árufuvarozás terén is jelentős kapocs a Csehország, Délkelet-Európa és Skandinávia közti útvonalon. Ezt jelzi az is, hogy az Alberthafenben évente nagyjából 25.000 félpótkocsit raknak vasúti kocsikra, hogy a Drezdáig közúton szállított árukat környezetbarát módon továbbítsák a kontinens északi régiói felé. A létesítményben kezelt konténerekkel együtt ez éves szinten mintegy 600.000 tonna átrakását jelenti.

Az utóbbi évtizedben azonban egyre szembeötlőbbé vált, hogy az átrakó kapacitása nem elegendő a megnövekedett igények kiszolgálásához, így a fejlesztés egyre sürgetőbbé vált. Ugyanakkor az is nyilvánvaló volt, hogy mindez csak a terület további bővítésével lehetséges.

Törés, osztályozás, keverés egy géppel

Több lehetőség mérlegelését követően a munkarésszel megbízott Heber Terramix vállalat a helyszíni talajkezelés mellett döntött, melyhez egy Wirtgen WRC 240i Rock Crusher típusú speciális recycling gépre támaszkodtak. A területen megtalálható anyagok újrahasznosításán túl e megoldás mellett szólt a viszonylag alacsony erőforrás-igény, illetve az anyagok el- és beszállításával kapcsolatban is jelentős megtakarítások voltak elérhetők. Számítások szerint a helyszíni talajkezeléssel több mint 1000 tehergépkocsi-fordulót sikerült megspórolni, ami pusztán üzemanyagköltség szempontjából is hatalmas előnyt jelentett.

A technológia a talaj felső 50 centiméterének feldolgozását tette lehetővé, mialatt a különleges gép nagyjából 8 métert tett meg percenként, vagyis teljesítménye megközelítette a 450 tonnát óránként. A módszer lényege, hogy egy munkamenetben teszi lehetővé a törést, osztályozást és keverést: a Wirtgen gépébe épített törőelemek végzik el a felszedett törmelékdarabok felaprózását, az osztályozásról pedig beépített rosták gondoskodnak.

Duplázott kapacitással

Elkészültét követően az intermodális átrakó kapacitása megduplázódott, vagyis évente akár 50.000 félpótkocsi átrakása is lehetségessé vált, melynek érdekében a korábbi kétműszakos munkarend helyett immár három műszakban folyik a munka. Ez azt jelenti, hogy az Alberthafen az eddigi 10 helyett hetente 20 irányvonatot is fogadhat. A szerelvények a félpótkocsikal és konténerekkel hat óra alatt érnek Rostock kikötőjébe a behajózáshoz, vagyis ideális esetben a Csehországból és Lengyelországból származó áruk mindössze 16 óra alatt Dánia és Svédország déli régióiban lehetnek.

(Fotók: Wirtgen, Sächsische Binnenhäfen Oberelbe GmbH)