2025. november 18.


A bontás már nem csak az óriások kiváltsága
Az utóbbi években a gyártók egyre-másra mutatták be a mind nagyobb hatósugarú, nehezebb és erősebb bontókotrókat. Egy új modell viszont egészen más szellemiségben fogant meg.
A Case új bontógépéről akkor hallottunk először, mikor megérkeztek a hírek az idei Baumán kiállítandó gépekről. Mint utóbb kiderült, a cég standján a CX135E XRD a legnépszerűbb attrakciók közé tartozott, ám az újdonság nem hatalmas méretével hívta fel magára a látogatók figyelmét. Épp ellenkezőleg: a CX135E a piac másik végéből igyekszik kiharapni egy darabot.
Az amerikai gépgyártó egy ideje külön részlegre bízza a speciális rendeltetésű gépek fejlesztését. E boszorkánykonyhában született meg a szemünknek egyelőre furcsa bontókotró is. Az alapelgondolás szerint a magasabb épületek bontására is alkalmas gépek mellett a piacon bőven megfér egy kompakt kialakítású modell is, ami ugyan nem ér fel 20-30 méteres magasságba, de könnyebben ellavírozhat városi környezetben, ahol csupán korlátozott hely áll rendelkezésre.


Mindent tud, amit a nagyok
Ehhez a Case mérnökei a vállalat midikotró-kínálatának egyik izmosabb tagját vették alapul, ebből kifolyólag a gép üzemkész tömege a bontásra optimalizált felszereléssel és az ehhez passzoló gémmel is megáll 13,8 tonna körül. Pedig a CX135E XRD szinte minden extrát megkapott, ami a nagyobb bontókotrók mezőnyében szinte kötelezőnek számít.
Példának okáért a filigrán, egyenes gémmel és kanálszárral a függőleges kinyúlás eléri a 13 métert. Emellett első pillantásra is feltűnő a fülkét védő masszív rács, ami természetesen a lezuhanó tárgyaktól védi a kabint és a benne helyet foglaló kezelőt. Ha már a védelemnél tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a munkahengereket, hidraulikacsöveket és más érzékeny mechanikus alkatrészeket ugyancsak extra burkolatok óvják bontás közben. Ráadásul a fülke 30 fokban hátrabillenthető a kényelmesebb és hatékonyabb munkához. A fentiekhez hasonlóan a nagyobb típustestvérekről lehet ismerős, hogy a hátsónézeti kamera mellett egy második kamera került a gémszerkezetre, amivel a felszerelt munkaeszköz tartható szemmel. Mi több, némi felár ellenében extra LED-es munkalámpák is rendelhetők a gémre, hogy a rálátás éjjel vagy rossz látási viszonyok közt se ütközzék akadályba.
Mindent tud, amit a nagyok
Ehhez a Case mérnökei a vállalat midikotró-kínálatának egyik izmosabb tagját vették alapul, ebből kifolyólag a gép üzemkész tömege a bontásra optimalizált felszereléssel és az ehhez passzoló gémmel is megáll 13,8 tonna körül. Pedig a CX135E XRD szinte minden extrát megkapott, ami a nagyobb bontókotrók mezőnyében szinte kötelezőnek számít.
Példának okáért a filigrán, egyenes gémmel és kanálszárral a függőleges kinyúlás eléri a 13 métert. Emellett első pillantásra is feltűnő a fülkét védő masszív rács, ami természetesen a lezuhanó tárgyaktól védi a kabint és a benne helyet foglaló kezelőt. Ha már a védelemnél tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a munkahengereket, hidraulikacsöveket és más érzékeny mechanikus alkatrészeket ugyancsak extra burkolatok óvják bontás közben. Ráadásul a fülke 30 fokban hátrabillenthető a kényelmesebb és hatékonyabb munkához. A fentiekhez hasonlóan a nagyobb típustestvérekről lehet ismerős, hogy a hátsónézeti kamera mellett egy második kamera került a gémszerkezetre, amivel a felszerelt munkaeszköz tartható szemmel. Mi több, némi felár ellenében extra LED-es munkalámpák is rendelhetők a gémre, hogy a rálátás éjjel vagy rossz látási viszonyok közt se ütközzék akadályba.

Már élesben is bizonyít
Míg tavasszal a Baumán csak a statikus kiállításon láthatta a nagyközönség az XRD-t, július végén a Case már élesben is megmutatta a gépet. Az erről publikált képeken az apró masina Lyon belvárosában végzi egy lakóépület bontását. Szó mi szó, nehezen képzelhető el, miként tudna egy nagyobb bontókotró megbirkózni ugyanezzel a feladattal: valószínűleg egyszerűen nem férne el.
Bár nincs információ az ellensúly tömegéről, az egyértelműen látszik, hogy a bontásra felspécizett modell az alapként szolgáló midikotrónál jóval vaskosabb ellensúlyt kapott, hogy a méretesebb gém és a nagy kinyúlás mellett is megmaradjon a stabilitás. Azt viszont tudjuk, hogy a farsöprés így is mindössze 1430 mm. Itt kell közbevetnünk, hogy a felszerelhető munkaeszköz maximális tömege 700 kg, ami egyáltalán nem tűnik kevésnek a gép méreteinek tükrében.

Érkezhetnek a kompakt vetélytársak?
A képeken ugyancsak megfigyelhető, munka közben milyen hatalmas „terpeszben” áll a CX135E XRD. Ez annak köszönhető, hogy a szállításhoz és a terület megközelítéséhez ideális, mindössze 2,3 méteres járószerkezet-szélesség csaknem 3 méterig tolható ki hidraulikusan. Ha ennek ellenére a kezelő túl nagy terhet, illetve túl nagy kinyúlással próbálna emelni, a gép természetesen nem hagyja annyiban a dolgot, és figyelmeztet a veszélyre.
Miután a Case új kompakt bontóeszközének megtervezésekor meglévő midikotrókból indultak ki, a 73 lóerős, 3,3 literes motor is ebből a szegmensből lehet ismerős, hiszen a Yanmartól származó négyhengeres turbódízelhez hasonló kerül például a CX85E, CX90E és CX100E modellekbe. A motor magától értetődően teljesíti az Európában érvényes Stage V kibocsátási norma értékeit.
A Case-nél a világ legelső kompakt, nagy kinyúlású bontógépeként jellemzik az új modellt. Amennyiben beválik, és sikeres lesz a piacon, érdekes lesz megfigyelni, vanjon más gyártók is látnak-e fantáziát ebben a piaci résben, és találkozhatunk-e a közeljövőben hasonló méretű (vagy akár még kisebb) bontókotrókkal.


Érkezhetnek a kompakt vetélytársak?
A képeken ugyancsak megfigyelhető, munka közben milyen hatalmas „terpeszben” áll a CX135E XRD. Ez annak köszönhető, hogy a szállításhoz és a terület megközelítéséhez ideális, mindössze 2,3 méteres járószerkezet-szélesség csaknem 3 méterig tolható ki hidraulikusan. Ha ennek ellenére a kezelő túl nagy terhet, illetve túl nagy kinyúlással próbálna emelni, a gép természetesen nem hagyja annyiban a dolgot, és figyelmeztet a veszélyre.
Miután a Case új kompakt bontóeszközének megtervezésekor meglévő midikotrókból indultak ki, a 73 lóerős, 3,3 literes motor is ebből a szegmensből lehet ismerős, hiszen a Yanmartól származó négyhengeres turbódízelhez hasonló kerül például a CX85E, CX90E és CX100E modellekbe. A motor magától értetődően teljesíti az Európában érvényes Stage V kibocsátási norma értékeit.
A Case-nél a világ legelső kompakt, nagy kinyúlású bontógépeként jellemzik az új modellt. Amennyiben beválik, és sikeres lesz a piacon, érdekes lesz megfigyelni, vanjon más gyártók is látnak-e fantáziát ebben a piaci résben, és találkozhatunk-e a közeljövőben hasonló méretű (vagy akár még kisebb) bontókotrókkal.
(Fotók: Case)


Keresés