Lassan eltűnik a Tesla egykori gyára

A helyszínen dolgozó speciális kotró főszereplésével, szakaszosan zajlik a bontási projekt, melynek elkészültével véglegesen átalakul a Tesla hajdani gyárának területe.

Lassan eltűnik a Tesla egykori gyára

A helyszínen dolgozó speciális kotró főszereplésével, szakaszosan zajlik a bontási projekt, melynek elkészültével véglegesen átalakul a Tesla hajdani gyárának területe.

Az észak-csehországi Lanškrounban található létesítmény sorsa akkor pecsételődött meg, amikor sok évnyi parlagon heverést követően a területet megvásárolta egy korszerű elektronikai termékeket előállító nagyvállalat. Miután a hajdani üzem három épületének egyikébe a cég központja költözött, a „B” jelű csarnokot 2016-ban lebontották, az „A” jelű épület további szerepe azonban egészen a közelmúltig bizonytalan volt. Végül nagyjából két éve született meg a döntés: helyén modern gyáregységet kívánnak létrehozni, így mintegy másfél évnyi tervezést követően idén tavasszal fel is vonult a területre a bontással megbízott vállalkozó.

Mentik ami menthető

Az átalakítások és funkcióváltások nyomán persze meglehetősen eklektikus képet mutatott az épület belseje. Mindenesetre a bontás csak úgy kaphatott zöld utat, ha megtörténik bizonyos értékek megmentése, így nem lehetett „ész nélkül” nekiesni a feladatnak. A projekten dolgozó 30 munkásnak óvatosan kell eltávolítania a megóvni kívánt öntöttvas oszlopokat, faragott falburkolatokat, gránit lépcsőfeljárókat, melyeket különféle célokra fognak hasznosítani – egy részük más műemléképületekben kezdhet új életet, más tárgyak viszont múzeumba kerülnek. Utóbbiak közé tartozik a toronyóra, melyet egy helyi iparosmester készített 1913-ban, azonban a 70-es évek óta üzemképtelen. A jövőben a míves óra – alapos felújítás után – Lanškroun város helytörténeti gyűjteményét fogja gazdagítani. A fentiek mellett külön óvintézkedéseket igényelt, hogy a tetőszerkezet jelentős mennyiségű azbesztet tartalmazott.

Hogy a jókora gémmel és kanálszárral biztonsággal felnyúlhasson akár 20 méternél nagyobb magasságba is, a speciális lánctalpast alapból hidraulikusan kitolható járószerkezettel gyártják, így annak szélessége a 3 méteres szállítási helyzetből egészen 4,4 méterig növelhető. A DX380DM-7 üzemkész tömege bontási konfigurációban nagyjából 47,5 tonna (a földmunkás kanálszárral ebből körülbelül 2,5 tonna jön le), a motortérben lakó öthengeres Scania turbódízel pedig 327 lóerős maximális teljesítményt, illetve 1348 Nm csúcsnyomatékot képes kipréselni magából.

A bontás jól halad, így ha nem jön közbe semmi, nemsokára megkezdődhet a régi épület helyét átvevő, több mint 5000 négyzetméteres csarnok kivitelezése, melynek segítségével a beruházó LUX-IDent a következő 5-10 évben duplájára kívánja bővíteni gyártókapacitását

.

(Fotók: Develon)

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.