Szélerőművek új élete hídként

A szélerőművek elvileg zöld energiát termelnek, de hogy ez valóban így legyen, számos kérdést kell még megoldani hozzájuk kapcsolódóan.

Napjainkban Európa, Kína és az Egyesült Államok egymásra licitálva építi a mind nagyobb méretű és teljesítményű szélerőműveket, illetve egyre több toronyból álló szélfarmokat. Ebből adódóan a világ villamosenergia-termelésének 2020-ban már 6 százalékáért voltak felelősek a szélerőművek, becslések szerint pedig részarányuk évente nagyjából 5 százalékkal fog növekedni az évtized végéig.

Tavalyi cikkünk kapcsán rengeteg hozzászólás született Facebook-oldalunkon, ahol olvasóink is rámutattak, hogy előnyei mellett a technológia számos kérdést vet fel. Közéjük tartozik a szélerőművek építéséhez szükséges irtózatos anyagmennyiség. Ráadásul itt nem csak a tornyokhoz szükséges betonra kell gondolni: ahogy a 20-30 éve épített erőművek lapátjai csereéretté válnak, kezelésük is egyre több fejtörést okoz a szakembereknek. A lapátokat ugyanis olyan tartósra tervezték, hogy akár évtizedeken át ellenálljanak az időjárás viszontagságainak és a különféle egyéb behatásoknak.

Lapát mint főtartó

Miután a kísérlet támogatásra talált a holland infrastrukturális és vízügyi minisztérium körforgásos gazdálkodást segítő programjában, első lépésként a megfelelő lapátot kellett kiválasztani. Ehhez a fejlesztő cég szakemberei felkeresték az éppen leszerelés alatt álló Herkingen szélerőmű-telepet, ahol az üzemeltető jóvoltából hozzájutottak egy LM38.8 típusú turbinalapáthoz.

Az elmúlt évben a projektcsapat erre építve dolgozta ki azt a híd-prototípust, melyet végül az Amsterdamtól keletre fekvő Almere városában építettek meg. A kész híd hossza 12 méter, szélessége 3 méter, terhelhetősége pedig 5 tonna – ebből logikusan következik, hogy jelen formájában leginkább gyalogos-kerékpáros átkelőként funkcionálhat.

Mielőtt újrahasznosították volna a híd főtartójaként, a leszerelt turbinalapátot alapos vizsgálatoknak vetették alá, melynek nyomán elvégezték a szükséges megerősítéseket. Külön érdekesség, hogy a szerkezet megépítéséhez más újrahasznosított anyagokat is alkalmaztak, a hídpálya például leselejtezett szádlemezek felhasználásával készült el.

(Fotók: Poly Products, Siemens Gamesa)

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.